לקוחות יקרים, שימו לב:

בתאריך 12.11.19 שירות הלקוחות וההזמנות יהיו זמינים עד השעה 16:00 בלבד.

בכבוד רב, הנהלת קליק אחד לקניה.

מוט משקולות

מיין עפ"י:
מוט משקולות

מוט משקולות

קיימים סוגים שונים של מוטות למשקולות, כאשר לכל סוג היתרונות והחסרונות שלו.

בעזרת המוטות ניתן לחטב, לעצב ולאמן קבוצות שרירים שונות בגוף עם דגש על הזרועות, הכתפיים והגב.

כמו כן קיימים מאות תרגילים שונים שניתן לבצע עם משקולות על מנת להגיע לתוצאות הרצויות של מסה או חיטוב.

מוט משקולות הוא הבסיס לכל אימון ובלעדיו לא ניתן להגיע לתוצאות הרצויות, לכן ריכזנו עבורכם את כל המידע שתצטרכו על מנת לבחור בצורה נכונה את מוט המשקולות המשתלם, הטוב והמתאים ביותר לאימון שלכם.

סוגים שונים של מוטות למשקולות

קודם כל בואו נתחיל בבסיס, במספר מונחים טכניים ושמות של חלקים במוטות משקולות:

  • שרוול - זהו החלק שאליו מלבישים את צלחות המשקל הוא יכול להיות חלק או עם הברגות בהתאם למוט.
  • סטופר - בסופו של השרוול יש חלק מתכתי בקוטר גדול יותר מהקוטר של המוט הנקרא סטופר, הסטופר עוצר את צלחת המשקולות ומונע ממנה להגיע לחלק שבו אנו אוחזים במוט.
  • סוגרים - קיימים סוגים שונים של סוגרים המונעים מצלחת המשקולות ליפול מהמוט על כך נפרט בהמשך.
  • שטח אחיזה - זהו החלק במוט שאנו מחזיקים בו, המשטח המחוספס מונע החלקה של המוט ומספק אחיזה נוחה וטובה יותר.
  • קוטר מוט - העובי של המוט.
  • קוטר הברגה - הגודל של החור שאליו מכניסים את מוט המשקולות בצלחות משקולות.

עכשיו שאנחנו יודעים איך קוראים לכל חלק במוט אפשר להתקדם, קיימים מוטות באורכים ובצורות שונות אך ההבדל המרכזי בין המוטות הוא האם מדובר במוט אולימפי או במוט רגיל, ההבדל בין המוטות מאוד פשוט: במידה והעובי של השרוול בעובי 5 ס"מ מדובר במוט אולימפי במידה ולא מדובר במוט רגיל (בהמשך נסביר מהם ההבדלים המהותיים בין מוט רגיל למוט אולימפי).

מוט משקולות רגיל

אז קודם כל נתחיל בהסבר על מוטות רגילים (כאמור מוטות שקוטר השרוול שלהם לא 5 ס"מ), אלו הם המוטות הנפוצים והזולים ביותר שניתן למצוא בבתים, סטודיו ובחדרי כושר, מדובר במוטות מתכתיים מצופים בכרום הם מגיעים באורכים ובצורות שונות, הקוטר הסטנדרטי למוטות אלו הוא 28 מ"מ והצלחות שמתאימות למוטות אלו הן צלחות שקוטר החור שאליו מכניסים את המוט (קוטר הברגה) 30 מ"מ.

למוטות אלו יש 2 סוגים של סוגרים ובהתאם גם השרוולים (החלק שאליו מרכיבים את הצלחות):

  1. סוגרי קפיצים - שרוולים חלקים.
  2. סוגרי כוכביות - שרוולים עם הברגות.

המלצה על סוג זה כזה או אחר של סוגים קצת קשה לתת מכיוון שכל מתאמן רגיל לעבוד עם סוגרים מסוג כזה או אחר וזה עניין של טעם אישי, אך רוב המתאמנים משתמשים בסוגרי כוכביות, אך כפי שציינו מקודם זה עניין של העדפה אישית בלבד, אין הבדל מבחינת בטיחות בשימוש בסוג כזה או אחר של סוגרים.

הערות חשובות:

  • שימו לב, לא ניתן להרכיב סוגרי קפיצים על מוט שמיועד לסוגרי כוכביות ולהפך, מכיוון שהשרוולים במוטות שונים ומיועדים כל אחד לסוג הסוגרים שלו (כל המוטות הרגילים מגיעים עם 2 סוגי סוגרים קפיצים או כוכביות וסוג השרוולים של המוט בהתאם- חלקים או עם הברגות).
  • צלחות אולימפיות לא יתאימו למוט מוט משקולות רגיל וההפך מכיוון שקוטר ההברגה שלהן הוא 50 מ"מ והסטופר קטן יותר ולא יוכל לעצור את הצלחות ולהפך צלחת שקוטר ההברגה שלה הוא 30 מ"מ לא תעלה על מוט אולימפי שהקוטר שלו 50 מ"מ.

אחרי שהבנו מה זה מוטות רגילים, נעבור על הסוגים והאורכים השונים של המוטות:


מוט משקולות קצר

המוט הנפוץ ביותר, בעזרתו ניתן להרים משקלים עד כ40 ק"ג בכל יד (בהתאם לצלחות המשקולות שנשים על המוט).

המוטות מצופים בציפוי כרום עם נקודת אחיזה מחוספסת לחיכוך ואחיזה מרבית.

ניתן להוסיף משקולות משני צידי המוט (בדרך כלל 3 צלחות בכל צד).

משקל המוט כולל הסוגרים הוא כ2.5 ק"ג ואורכו 35 ס"מ.

בעזרת מוט המשקולות הקצר ניתן לבצע מגוון רחב של תרגילים ולהתמקד בשרירים שונים: יד קדמית, יד אחורית, חזה, גב וכתפיים.


מוט משקולות ישר ארוך

קיימים מספר סוגים של מוטות משקולות ישרים: 120 ס"מ, 150 ס"מ, 180 ס"מ ו220 ס"מ.

הנעילה מתבצעת באמצעות אומי נעילה מתברגים או קפיצים. המוטות מצופים בציפוי כרום איכותי עם נקודות אחיזה מחוספסות לחיכוך ואחיזה מרבית. 

בעזרת מוט המשקולות הישר ניתן לבצע מגוון רחב של תרגילים ולהתמקד בשרירים שונים: יד קדמית, יד אחורית, חזה, גב וכתפיים.


מוט משקולות W

מוט W כשמו כן הוא - מוט בצורה של האות W, בזכות האחיזות השונות של המוט ניתן להתמקד בקבוצות שרירים שונות ממוט משקולות ישר.

הנעילה במוט מתבצעת באמצעות אומי נעילה מתברגים או קפיצים.

המוטות מצופים בציפוי כרום איכותי עם נקודות אחיזה מחוספסות לחיכוך ואחיזה מרבית.

קיימים 2 אורכים למוט הW מוט באורך 120 ס"מ ו150 ס"מ.

בעזרת מוט W ניתן לבצע מגוון רחב של תרגילים ולהתמקד בשרירים שונים: יד קדמית, חזה, גב - עם דגש על יד אחורית וכתפיים.


מוט משקולות אולימפי

אלו הם המוטות שניתן למצוא אצל מתאמנים מתקדמים, סטודיו וחדרי כושר, היתרון של המוטות הללו הוא בכך שהם עמידים וחזקים יותר ומיועדים לעמוד בעומסים כבדים במיוחד ולכן ניתן למצוא את המוטות האלו גם אצל מתאמנים באימון פונקציונלי.

הנעילה של הצלחות במוט אולימפי מתבצעת באמצעות קפיצי נעילה נלחצים או באמצעות סוגרים מקצועיים עם נעילה (במוטות אלו אין שרוולים עם הברגות וכוכביות נעילה).

המוטות מצופים בציפוי כרום איכותי עם נקודות אחיזה מחוספסות לחיכוך ואחיזה מרבית עם שרוולים בקוטר סטנדרטי של 5 ס"מ.

גם במוטות אלו יש סוגים שונים של מוטות:


מוט אולימפי קצר

מוט אולימפי קצר באורך 51 ס"מ, בעזרת המוט ניתן לבצע אימוני משקולות שונים לאימון רוב קבוצות השרירים בגוף.

המשקל של המוט 6 ק"ג והעומס המרבי למוטות אלו הוא 180 ק"ג.


מוט אולימפי H

בעזרת המוט ניתן לבצע אימוני משקולות שונים לאימון רוב קבוצות השרירים בגוף עם דגש על יד קדמית ואחורית.

הצורה הייחודית של המוט מאפשרת לתת דגש על שרירים שמוט משקולות ישר רגיל לא מאפשר.


מוט אולימפי W

בעזרת מוט W ניתן לבצע מגוון רחב של תרגילים ולהתמקד בשרירים שונים: יד קדמית, חזה, גב - עם דגש על יד אחורית וכתפיים.

עומס מרבי 180 ק"ג, אורך 120 ס"מ.


מוט אולימפי הקס בר HEX BAR

הצורה הייחודית של המוט מאפשרת לבצע תרגילי סקוואט ולהתרכז בשרירים באיזור הגב והכתפיים.

עומס מרבי 450 ק"ג.


מוט אוליפי ארוך

את הטוב ביותר שמרנו לסוף - מוט אולימפי ארוך, זהו המוט הפופלרי והנפוץ ביותר בסטודיו, חדרי כושר וקרוספיט.

קוטר האחיזה במוטות אולימפיים הוא 28 מ"מ כמו במוטות רגילים אך ההבדל המרכזי בין מוטות אולימפיים למוטות רגילים נמצא בשרוולים שלהם ובצורת החיבור שלהם למוטות:

במוטות אולימפיים הצלחות מסתובבות על השרוולים בעזרת מיסבים מיוחדים שנמצאים מתחת לשרוולים, תנועה זו מאפשרת הפחתה בעומס ומאפשרת תנועה חלקה וזורמת יותר.

ככל שהמיסב עמיד וחזק יותר כך התנועה תיהיה חלקה יותר, ניתן להעמיס יותר משקל והמוט יחזיק מעמד לזמן רב יותר (דרך אגב, במוטות רגילים אין שרוולים עם מיסבים כלל).

קיימים סוגים שונים של מוטות ולמעשה ניתן לחלק את המוטות הללו ל3 קבוצות:

  1. מוט אולימפי רגיל (ביתי) - עומס מרבי 150 ק"ג - מיסב כדורי - מתאים לשימוש ביתי.
  2. מוט אולימפי חצי מקצועי - עומס מרבי 280 ק"ג - מיסב כדורי - מתאים לשימוש ביתי, מתקדם, קרוספיט, סטודיו וחדרי כושר.
  3. מוט אולימפי מקצועי - עומס מרבי 450 ק"ג - מיסב מחטים בעל מעטפת פלדה - מתאים לשימוש ביתי, מתקדם, מקצועי, קרוספיט, סטודיו וחדרי כושר.


שאלות ותשובות נפוצות בקשר למוט משקולות

האם מוט משקולות מגיע עם סוגרים?

כל מוט מגיע עם סוגרים, בחלק מהמוטות ניתן לבחור את סוג הסוגרים.


איזה מוט משקולות מומלץ לתרגילי סקווט?

המוט המומלץ לתרגילי סקווט הוא מוט אולימפי של 1.8 מטר.


איזה מוט משקולות מומלץ לדחיקה של משקלים כבדים במיוחד?

המוט המומלץ לדחיקה של משקלים כבדים במיוחד הוא מוט אולימפי באורך 2.2 מטר.


האם מוט משקולות ארוך מתאים להרמה של משקלים כבדים?

העומס המרבי של המוט רשום בעמוד המוצר, כך לדוגמא העומס המרבי של מוט 2.2 מטר רגיל הוא 170 ק"ג.


איזה מוט עדיף לדחיקה מוט רגיל או W?

לדחיקה מומלץ לקחת מוט ישר, מכיוון שנקודות האחיזה נוחות יותר לדחיקה.


איזה מוט עדיף לאימון יד אחורית?

מוט W מתאים במיוחד לאימון יד אחורית בזכות המבנה והאחיזה שהוא מאפשר.


האם ניתן לשים צלחות אולימפיות על מוט רגיל?

לא, לא ניתן לשים צלחות אולימפיות על מוט רגיל.


האם ניתן לשים צלחות רגילות למוט אולימפי?

לא, מכיוון שקוטר מוט אולימפי הוא 5 ס"מ (גודל סטנדרטי) ואילו קוטר של צלחות משקולות סטנדרטית מקסימלי הוא 3 ס"מ.


איזה מוט משקולות עדיף למתאמנים מתחילים?

מומלץ להתחיל במוט קצר עם משקלים נמוכים יחסית ולאחר מכן להתקדם לעבר מוט ארוך וכמובן לעלות בהדרגה במשקל.


איזה אורך מוט עדיף?

האורך של המוט תלוי בכמה גורמים: לאיזה מוט מתאימה ספת המשקולות (במידה והיא קיימת) ולאיזה מטרה אנחנו לוקחים את המוט: מוט של 120 ס"מ מיועד בעיקר לעבודה עם משקל חופשי עם אחיזה קרובה ואילו מוטות של 150/180/220 ס"מ מיועדים לדחיקה או עבודה עם משקל חופשי באחיזה רחבה יותר (בהתאם לתרגיל ולשריר אותו נרצה לאמן).